Hoe kan een dag van een zorgbeveiliger eruit zien?
Wanneer een zorgbeveiliger aan zijn of haar dienst begint, zal er vaak eerst een overleg plaatsvinden met collega-beveiligers, verpleging en/of begeleiders. Het is natuurlijk belangrijk om te weten of er bijzonderheden zijn waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld: Eén van de cliënten heeft gisteren helaas slecht nieuws gekregen. Hier reageerde de cliënt, bij het ontvangen van het nieuws erg heftig op en werd agressief, hierbij moest een beveiliger ondersteuning bieden aan het zorgpersoneel. De verpleging verwacht dat het nieuws en de situatie van gisteren, vandaag ook nog invloed zal hebben op het gedrag van de cliënt. Dit is voor een zorgbeveiliger erg fijn om te weten, zodat hier rekening mee gehouden kan worden.
Een andere manier van inwinnen van informatie over de dagelijkse gang van zaken binnen de zorginstelling is door het lopen van een ronde. Hierbij een praatje maken met zowel cliënten als collega’s. Een belangrijke skill van een zorgbeveiliger is communicatie. Zoals net al gezegd, wordt er in teamverband overlegd. Soms zijn dit er meerdere per dag, zodat het duidelijk is wat er speelt en wat er verwacht wordt van de beveiliging. Nog een voorbeeld: Na het overleg loop je een ronde door de instelling om te peilen wat de sfeer vandaag is. Een praatje met een cliënt hier, een praatje met een collega daar. De sfeer is goed vandaag! Wanneer je naar het volgende overleg loopt, een overleg waarin onder andere jouw taken van de dag doorgenomen worden, slaat de sfeer om! De zojuist besproken cliënt wordt uit het niets heel boos. Gelukkig is dit tijdens het overleg besproken en kan je je een voorstelling maken van waar dit zou kunnen komen. Je schrikt niet en zorgt ervoor dat de situatie niet uit de hand loopt en de rust weer terugkeert. Weet jij na het lezen van dit voorbeeld wat nog een skill is van een zorgbeveiliger? Precies, de-escalerend werken!
Natuurlijk doet de beveiliging van een zorginstelling meer dan alleen meer dan rondes lopen en overleggen. Met regelmaat vinden er gesprekken met cliënten plaats. Het kan voorkomen dat de assistentie van een beveiliger hier nodig is. Op dat moment kan je spreken van een “risicogesprek”. De taak van een beveiliger is hier om de veiligheid van de cliënt en collega te waarborgen. De zorgmedewerker zal het gesprek voeren, de beveiliger is er om ondersteuning te bieden wanneer de-escalatie nodig is!